Většina lidí se soustředí při cestách vždy a jenom na hlavní město státu, kam cestuje. Tak je tomu většinou i v Koreji. Je pravda, že většina měst jsou si zde hodně podobná. Hodně nové zástavby, které dominují vysoké bytové domy, které jsou hodně podobné panelákům u nás. Zde to jsou ale většinou hodně luxusní byty. Korea je z velké části hornatá a tak se města většinou staví do výšky. I když jsou si města podobná, tak i mimo Seoul můžete najít zajímavá a krásná místa.
Tentokrát jsme se rozhodli zavítat do Busanu. Busan je druhé největší město v Koreji, nachází se na jihu země a je to největší přístav v zemi. Město je rozložené na u moře (což dává rozum, když je to přístav:-)) a zasazené do krásné hornaté roviny. Hodně lidí říká, že v Busanu není co dělat a trochu jsem se obával, že tomu tak bude, ale opak je pravdou. Už jenom návštěva zdejšího rybího trhu je pro nás, jež moře nemáme, velký zážitek. Ten rozhodně doporučuji doplnit a oběd přímo na trhu, kde se specializuji primárně na syrové ryby. A ty jsou prostě úžasné. Inu čerstvější to už být nemůže.
Další opravdu hezké místo je buddhistický palác na útesu, který je východní kraji města. Ten jsme bohužel už nestihli navštívit. Ale podle fotek a vyprávění je to místo, které je na seznamu pro příští návštěvu. Určitě by to měla být volba před Busan Gamcheon Culture Village. Což je původní zástavba, kde můžete vidět, jak město vypadalo v minulosti, jak se vlastně stavělo v Koreji. Jako ano, stojí za to vidět, ale je to místo, které je už primárně připraveno pro turisty, takže tu uvidíte až moc cizinců. Takže ano, udělat pár daguerrotypii a pak hned třeba na pláž, kde se můžete projít po tzv. Beach walk - promenádě postavené nad mořem. Pro odvážnější jezdí přes záliv lanovka do jednoho z parků. Zážitek to určitě je, když fouká, což zde velmi často.
Určitě místo, které doporučuji, je ostrov Yeongdo-gu. Na úplném cípu je menší národní park, kde krásnou nenáročnou procházkou procházíte nad pobřežím a naskýtají se vám krásná panoramata na celé město a na moře, kde kotví velké množství nákladní lodí. Nám trohu v ten moment přestalo přát počasí, což sice přálo pro dramatické fotky, ale už to nebylo moc na procházení. Proto jsme využili místního vláčku na kolech a vrátili se zpět. A jak to u moře bývá, tak za půl hoďky bylo opět jasno:-)
Ještě na závěr tohoto příspěvku něco málo o cestování vlakem. Korea je jedna ze zemí s vysokorychlostní železnicí. Mezi tím, kdy naši vládní kašpaři již diskutují o tom, že v roce 2030 otevřeme prvních 100 km vysokorychlostní železnice, tak Korea je vybudovala čtyři páteřní trasy, které propojují klíčová města na severu a jihu. Od těchto páteřních tras jsou odbočky na další místa. Vysokorychlostní vlaky v Koreji se jmenují KTX (Korea Train Express) a první trasa do Daegu byla otevřena v roce 2004 (stavět se začalo v roce 1992) a v roce 2007 byla hotova celá trasa ze Seoulu do Busanu. Trasa má 411 km a z toho je 152 km mostů a 138 km tunelů. Trať je postavená na 350 km/h, ale v současné době se jezdí "jenom" 300 km/h. Cesta trvá přibližně 2:20. Vlaky vycházejí z francouzských TGV. Frekvence vlaků z/do Busanu je v průměru 130 spojů denně! Ráno ze Seoulu odjiždí KTX do Busanu každých deset minut. Myslím, že mnoho lidí by bylo rádo, kdyby takto často jezdil vlak do Říčan:-) Ještě jedna zajímavost. Nová linka rychlovlaků SRT (operuje jiná společnost) má výchozí stanici na Gangdamu a aby se vlak co nejrychleji dostat ze Seoulu, tak vybudovali tunel pod Seoulem, který je přes 50 km dlouhý. Takže pod zem sjedete už na nádraží, které je celé vybudované pod úrovní ulice a první denní světlo uvidíte až za Seoulem. Inu základem dobře fungujícího státu je dobrá infrastrukutura a telefokunikace. Což u nás bohužel nikdo nechápe. Je strašně smutné vidět, že jinde to jde.
Tentokrát jsme se rozhodli zavítat do Busanu. Busan je druhé největší město v Koreji, nachází se na jihu země a je to největší přístav v zemi. Město je rozložené na u moře (což dává rozum, když je to přístav:-)) a zasazené do krásné hornaté roviny. Hodně lidí říká, že v Busanu není co dělat a trochu jsem se obával, že tomu tak bude, ale opak je pravdou. Už jenom návštěva zdejšího rybího trhu je pro nás, jež moře nemáme, velký zážitek. Ten rozhodně doporučuji doplnit a oběd přímo na trhu, kde se specializuji primárně na syrové ryby. A ty jsou prostě úžasné. Inu čerstvější to už být nemůže.
Další opravdu hezké místo je buddhistický palác na útesu, který je východní kraji města. Ten jsme bohužel už nestihli navštívit. Ale podle fotek a vyprávění je to místo, které je na seznamu pro příští návštěvu. Určitě by to měla být volba před Busan Gamcheon Culture Village. Což je původní zástavba, kde můžete vidět, jak město vypadalo v minulosti, jak se vlastně stavělo v Koreji. Jako ano, stojí za to vidět, ale je to místo, které je už primárně připraveno pro turisty, takže tu uvidíte až moc cizinců. Takže ano, udělat pár daguerrotypii a pak hned třeba na pláž, kde se můžete projít po tzv. Beach walk - promenádě postavené nad mořem. Pro odvážnější jezdí přes záliv lanovka do jednoho z parků. Zážitek to určitě je, když fouká, což zde velmi často.
Určitě místo, které doporučuji, je ostrov Yeongdo-gu. Na úplném cípu je menší národní park, kde krásnou nenáročnou procházkou procházíte nad pobřežím a naskýtají se vám krásná panoramata na celé město a na moře, kde kotví velké množství nákladní lodí. Nám trohu v ten moment přestalo přát počasí, což sice přálo pro dramatické fotky, ale už to nebylo moc na procházení. Proto jsme využili místního vláčku na kolech a vrátili se zpět. A jak to u moře bývá, tak za půl hoďky bylo opět jasno:-)
Ještě na závěr tohoto příspěvku něco málo o cestování vlakem. Korea je jedna ze zemí s vysokorychlostní železnicí. Mezi tím, kdy naši vládní kašpaři již diskutují o tom, že v roce 2030 otevřeme prvních 100 km vysokorychlostní železnice, tak Korea je vybudovala čtyři páteřní trasy, které propojují klíčová města na severu a jihu. Od těchto páteřních tras jsou odbočky na další místa. Vysokorychlostní vlaky v Koreji se jmenují KTX (Korea Train Express) a první trasa do Daegu byla otevřena v roce 2004 (stavět se začalo v roce 1992) a v roce 2007 byla hotova celá trasa ze Seoulu do Busanu. Trasa má 411 km a z toho je 152 km mostů a 138 km tunelů. Trať je postavená na 350 km/h, ale v současné době se jezdí "jenom" 300 km/h. Cesta trvá přibližně 2:20. Vlaky vycházejí z francouzských TGV. Frekvence vlaků z/do Busanu je v průměru 130 spojů denně! Ráno ze Seoulu odjiždí KTX do Busanu každých deset minut. Myslím, že mnoho lidí by bylo rádo, kdyby takto často jezdil vlak do Říčan:-) Ještě jedna zajímavost. Nová linka rychlovlaků SRT (operuje jiná společnost) má výchozí stanici na Gangdamu a aby se vlak co nejrychleji dostat ze Seoulu, tak vybudovali tunel pod Seoulem, který je přes 50 km dlouhý. Takže pod zem sjedete už na nádraží, které je celé vybudované pod úrovní ulice a první denní světlo uvidíte až za Seoulem. Inu základem dobře fungujícího státu je dobrá infrastrukutura a telefokunikace. Což u nás bohužel nikdo nechápe. Je strašně smutné vidět, že jinde to jde.
Komentáře