Přeskočit na hlavní obsah

Airbus A380

Letos trochu zanedbávám psaní svého blogu. Sice cestuji s podobnou frekvencí, jako minulý rok, ale destinace jsou více méně stejné. A protože většinu času trávím na cestách prací, tak není celkem ani nic moc zajímavého ke sdílení. Ale při aktuální cestě do Koreje jeden zážitek mám. Měl jsem možnost se poprvé proletět Airbusem A380.



Korean Air toto letadlo vlastní od minulého roku. Tedy vlastně jích už vlastní víc a od letošního pozdního jara nasadila A380 na první evropskou destinaci, na linku Seoul-Frankfurt. Většinou upřednostňuji přímé léty, obzvlášť na delší destinace, ale tentokrát mi cesta nevyšla na přímý let z Prahy a tak jsem toho využil a rezervoval cestu přes Frankfurt. Již jsem měl mnoho informaci od známých, kteří s A380 letěli a jejich pocity byli velmi příjemné a mluvili o letadlu v superlativech. Takže jsem se na cestu velmi těšil.

Vše začalo tím, že jsem si již nestihl rezervovat místo v letadle dopředu a protože po zkušenostech mám vybraná místa, kde nejraději sedím, tak jsem se trochu bál, co na mne zbude (ideální stránka, kde je krásně vidět rozložení všech letadel je www.seatguru.com). Na letišti v Praze mi nabídli místo 42C, že prý je tam víc místa na nohy, protože je to u galerie. Řekl jsem, že bych raději do řady G, protože tam člověk pouští pouze jednoho pasažéra ven a sám má možnost kdykoliv se jít projít. K tomu mi zaměstnanec ČSA sdělil, že je možné, že mne přesadí, protože tam možná budou dávat dětskou postýlku. V ten moment mi došlo, že jsem málem udělal osudovou chybu, protože je to řada, kam vždycky malé děti, které dokáží nespat a probrečet skoro celý let (k tomu se ještě vrátím později). Nakonec se podařilo mne posunout o tři řady dál a já se odebral k přesunu do Frankfurtu.



A380 je opravdu svým tvarem designový skvost a na vzbudí pozornost všech cestujících na každém letišti. A to i po čtyřech letech, kdy je A380 nasazen na komerční linky. Letadlo je opravdu velké a když ještě vedle něho stojí např. A319 nebo B737, tak ty pak vypadaji jako modely. Z venku letadlo hlavně zaujme tvarem svých křídel, které jsou velmi prohnutá a pokud sedíte na jejich úrovni, tak se naskytne krásný pohled na celé křídlo. A380 je specifický tím, že má po celé své délce dvě paluby. Korean Air má úpravu, kdy horní paluba je Business Class a spodní je určena v přední časti pro First Class a zbytek je Economy Class (tzv. dobytčák). I když na obhajobu Korean Air, tak jejich Economy je na úrovni Business většiny Evropských aerolinek. Už jenom tím, že mají 34" rozestup oproti 30-31" např. u Lufthansa nebo AirFrance (tam si myslím, že mají snad ještě miň).



Uvnitř je letadlo vybaveno totožně, jako ostatní letadla Korean Air. A380 v jejich provedení má moderní verzi všech tříd (New Economy atd.), kde jsou nové sedačky, kde má každá vlastní zásuvku (i v Economy) a nejnovější verzi AVOD (16:9 obrazovka s kompletní nabídkou). A380 má jednu zajímavost. Na trupu jsou tři kamery, které po celou dobu přenášejí obraz do vnitřního systému, takže si můžete na obrazovce libovolně přepínat jednotlivé pohledy z letadla (pohled z pilotní kabiny, pohled směrem dolu a pohled z ocasní části, kde vidíte celé letadlo). Musím říct, že je to zábavnější, jak velká část filmů, které jsou v nabídce AVODu:-) Hlavně start a přistání je neuvěřitelný zážitek, když můžete mít stejný pohled jako má například pilot. Ideální by bylo vidět všechny tři pohledy naráz, protože při přistání jsou všechny zajímavé a přepínání zabere nějakou chvilku.



Letadlo podle informací je hodně tiché. Můžu to osobně potvrdit. Motory nejsou skoro vůbec slyšet a hlavně při letu cítíte minimum vibrací. Jediným relativně více slyšitelným jsou klapky při vysouvání a zasouvání (děje se tak pouze při startu a přistání). Pokud sedíte nad křídlem, tak je to opravdu slyšet, ale zase je to krásný pohled, když se vysunou ven. Ještě k motorům. Každý si chtěl vychutnat to ticho motorů při zažehnutí a startu, ale málem se to nepodařilo. V již zmiňované řadě 42 seděla rodinka z NDR s asi tak 2-3 letým dítětem, které mělo po dobu nástupu a TAXI (popojíždění po letišti) asi 20 minutový hysterický záchvat breku. Maminka nevěděla, co ještě zkusit, aby dítě utišila. Zkoušeli to i letušky s řadou různých hraček a pomůcek a už se chvílemi koukali bezradně na zbytek kabiny, kde už lidi byli docela nervozní, protože kluk vydal za čtyři stíhačky. Když se podívali směrem ke mně, tak jsem ji nabídl polštář jako variantu, ale s úsměvem odmítly (just kidding:-)). Nakonec dítě mamince vzali a odnesli a náhle dítě přestalo brečet a maminka vitězoslavně zvedla ruce nad hlavu a zakřičela hurá (not kidding:-)). Bohužel jí dítě po chvíli vrátili a vše začalo znova. Naštěstí se ale křikem tak unavilo, že po zbytek cesty byl klid a my jsme si mohli vychutnat klidný a hlavně tichý let novým A380.

Rozhodně to je velký zážitek a pokud budete mít možnost, tak vřele doporučuji vyzkoušet.


Komentáře